Het kopen via internet is al jaren in opkomst, waar bedrijven vroeger een omni-channel strategie moesten hebben om te overleven zie je nu genoeg partijen die alleen digitaal zijn. De veelvoud van deze bedrijven maakt het digitaal “shoppen” steeds gewoner en gelukkig is het meerendeel ook te vertrouwen. Toch zijn hier ook oplichters actief waarbij toch veel mensen het slachttoffer worden van internet oplichting. Een aantal voorbeelden zijn:
Ik heb Erwin en Peter leren kennen toen we aan geautomatiseerde fraude bestrijding deden voor verzekeraars. Hierbij lag de uitdaging vooral in het achterhalen of iemand nu echt is wie hij/zij zegt dat ze is. Zijn er eerdere schades relevant voor de huidige schade of heeft iemand eerder fraude gepleegd, etc. Nu kan je als consument ervan uitgaan dat online verzekeraars te vertrouwen zijn, je hebt het recht aan aan je zijde. Maar voor online winkels is dat een stuk minder goed geregeld. Dus hoe kan je er dan toch die ene website vertrouwen?
Op politie.nl staat een lijst met 26 punten wat je kan doen om internet oplichting te voorkomen. De belangrijkste is gebruik je gezonde verstand, als een prijs extreem veel lager is dan de eerstvolgende site is het aannemelijk dat er iets niet klopt. Ook extreme korting op merkkleding is niet gewoon. Een lijst met vaak geadviseerde controles zijn:
- Is het echt een webshop: Veel webshops tegenwoordig maken gebruik van standaard pakketten zoals Magento of Prestashop. Als een shop hier gebruik van maakt is het in ieder geval zeker dat iemand een ruim assortiment wil aanbieden.
- Staat de shop bekend als een oplichter: Er zijn lijsten bekend bij de politie.nl, avrotros opgelicht en consuwijzer. Ook houden we zelf een lijst bij met shops waarbij meldingen gemaakt zijn van oplichting.
- Aangesloten bij een keurmerk: Er kan een logo op de website staan maar is de webshop ook echt aangesloten bij het keurmerk. Deze controle kijkt op https://www.thuiswinkel.org/ https://www.keurmerk.info/nl/home/, https://safethedate.nl/ en https://www.webwinkelkeur.nl/ of de webshop echt is aangesloten. Een lidmaatschap geeft duidelijkheid over kosten, achteraf betalen, bedenktijd, garantie, klachtenbemiddeling en privacy. Een keurmerk is niet verplicht maar wel zo veilig!
- Recensies op en over de shop: Positieve en negatieve recensies vertellen veel over een webshop. Dit kan op de site zelf zijn maar ook vermeldingen op https://nl.trustpilot.com/ of https://kiyoh.nl/ geven een beeld van de winkel. Dit zijn ervaringen van eerdere bezoekers bij de webshop en geven een indruk of de shop echt is zoals het lijkt.
- Payment provider controle: Oplichting draait uiteindelijk om geld, hierbij is het belangrijk dat de webshop is aangesloten bij een bekende payment provider zoals Mollie, Buckaroo of Adyen. Een payment provider staat garant voor veilige betalingen voor de webwinkel en de consument.
- Kloppen de contact gegevens: Een adres, telefoonnummer, bankrekeningnummer, emailadres of kvk nummer zouden op zijn minst op de site moeten staan om contact op te nemen. Dit zijn belangrijke elementen om te controleren op aanwezigheid en of ze vermeld staan als gekoppeld aan oplichters.
Met deze controles heb je geen garantie dat er geen oplichting in het spel is maar ben je wel een stuk bewuster aankopen aan het doen. Daarom, laat je niet Foppen en ga veilig online shoppen!