VEILIG INTERNET SHOPPEN 22 March 2021

VEILIG INTERNET SHOPPEN

Internet oplichting vindt steeds meer plaats en via veel media wordt aandacht besteedt aan het onderwerp. Bijvoorbeeld via Opgelicht.nl wordt regelmatig melding gemaakt van websites waarbij goederen niet geleverd worden, geen contact mogelijk is of de website plotseling verdwenen is. Helaas is hierna voor de consument weinig meer te doen en is het geld vaak verdwenen.

In het vorige artikel over internet shoppen is al opgesomd waar je op moet letten bij een online aankoop. Er zijn voldoende tips vanuit de politie en andere instanties, maar is dit ook top of mind als je aan het browsen bent? Ik denk dat veel mensen zich bewust zijn van deze tips, maar zonder echte aanwijzingen dat er iets niet klopt is het lastig om er ook echt rekening mee te houden.

Onze applicatie controleert automatisch op 4 punten bij iedere website welke ingevoerd wordt. In eerste instantie zal de applicatie bekijken of de website een webshop betreft. Als dit het geval is worden de volgende controles uitgevoerd:

  • Staat de webshop gesignaleerd als oplichter bij politie.nl of op de eigen lijst?
  • Is de webshop aangesloten bij een keurmerk?
  • Zijn er recensies te vinden over de webshop via een vertrouwde 3e partij?
  • Waar (welk land) staat de website geregistreerd?

In te toekomst voegen we ook onderstaande punten toe. Deze zijn complexer om te automatiseren maar worden wel op politie.nl en consumentenbond geadviseerd om te controleren voor je een aankoop doet.

  • Staan er algemene voorwaarden, een KvK nummer en contact gegevens op de home pagina?
  • Wordt er gebruik gemaakt van een bekende payment provider?

Deze controles geven een beeld van de betrouwbaarheid van de website. Wat nu als alleen de contact gegevens lastig te vinden zijn en de overige zaken wel in orde zijn? Of welke keuze moet je maken als de website zegt bij een keurmerk aangesloten te zijn maar dit nergens terug te vinden is op de website van het keurmerk zelf? Dit blijft ter beoordeling van de bezoeker zelf om te besluiten door te gaan met de aankoop of toch verder te zoeken.

Een sprekend voorbeeld van internet oplichting zijn de webshops van JayJay Santana. Hier wordt voor zeer lage prijzen merkkleding aangeboden, maar na bestelling wordt er weinig meer vernomen van de verkopende partij. Contact zoeken met de verkoper heeft geen zin en na het opheffen van de webshop is er vrij snel weer een andere shop te vinden waar de oplichting wordt voortgezet. De websites zijn niet voorzien van een keurmerk en de contact informatie is zeer summier. Er zijn algemene voorwaarden maar deze zijn engels en heel generiek, ook wordt hierin verwezen naar een Brits IBAN nummer. Al met al genoeg reden voor alarmbellen als je door de hoge kortingen heen kan kijken!

Door een aantal controles op de website geautomatiseerd uit te voeren kunnen we fraude niet voorkomen. Wel kunnen we advies geven om goed na te denken over een aankoop bij de webwinkel.