NS KEUZEHULP 12 September 2022

NS KEUZEHULP

In 2019 hadden Aumodo het idee om op basis van je reisgeschiedenis een advies te geven voor het best passende NS abonnement. Op basis van de OV Chipkaart reisgeschiedenis kan automatisch geanalyseerd worden welke NS Flex abonnement het beste past bij het reisgedrag. Hierbij kunnen trajecten welke regelmatig worden afgelegd meegenomen worden of het feit dat iemand veel binnen of buiten de spits reist. De oorspong hiervan was om de reiziger een onafhankelijk en automatisch advies te geven zodat het forenzen zo kosten efficient mogelijk ingevuld kon worden. Zo kan het bijvoorbeeld lonen om buiten de spits te reizen of om een bepaald traject te verkiezen boven een ander.

Mede dankzij Covid-19 en het minimale reizen gedurende die periode is het project op een “lager pitje” gezet. De NS heeft gedurende die tijd ook nieuwe abonnementen geïntroduceerd en kwam tot een soortgelijk idee. Hoe moeten reizigers nu kiezen tussen de vele Flex abonnementen. Daardoor is de NS keuzehulp ontstaan. Hierbij kan de NS reiziger een aantal vragen beantwoorden of automatisch advies krijgen op basis van de reisgeschiedenis. Uiteraard is deze laatste handig als dit representatief is voor toekomstig reisgedrag.

Wij juichen deze initiatieven toe en zijn blij dat ook vervoerders tot inzicht komen dat de klanten informeren over de abonnementen een basis plicht is. Zeker met techniek en data voorhanden is het relatief eenvoudig om advies te geven zodat klanten ook optimaal gebruik maken van opties welke geboden worden.

Uiteraard zullen wij in de toekomst proberen de overige vormen van vervoer mee te nemen in de planner. Omdat wij verbeteringen doorvoeren en vanwege onderhoud bij OV Chipkaart is het niet meer mogelijk om op de NS reisplanner van Aumodo in te loggen. Wel is het mogelijk om je reis declaratie overzicht te uploaden.